Ziekenauto Kpandai

Een van de eerste projecten van Stichting GiGha was de aanschaf van een Pick-Up die dienst doet als ambulance voor het Kpandai Health Center.

Ziekenauto Kpandai

Het Kpandai Health Center heeft niet de faciliteiten om patiënten met een complexe aandoening (zoals een blindedarmontsteking of een keizersnede) te helpen. Deze patiënten worden daarom doorverwezen naar een ziekenhuis in de regio. Om hen daar naar toe te vervoeren, heeft Stichting GiGha heeft in 2009 een pick-up aangeschaft, die dienst doet als ambulance.

Doelstellingen
Door dit project zijn de volgende doelstellingen bereikt:
• Patiënten op een zo snel mogelijke manier naar een ziekenhuis brengen voor verdere behandeling;
• Verhoging van de toegang tot gezondheidszorg voor arme plattelandsbevolking;
• Bevordering van de aanschaf en het transport van medicijnen en medische benodigdheden.

Het Kpandai Health Center (KHC) is te vergelijken met een huisartsenpost. Het centrum - in 1960 door de ECG en WEC-Mission opgericht - was de eerste voorziening op medisch gebied in het district Kpandai.

De wegen naar de betere ziekenhuizen zijn (vooral in het regenseizoen) erg slecht en vaak is er geen transport beschikbaar. De dichtstbijzijnde ziekenhuizen liggen in Bimbilla en Salaga op 2 uur rijden van Kpandai. Er was een aantal jaar een Landrover ter beschikking om daarmee te patiënten te vervoeren, maar al voordat de groep jongeren van het Junior High School-project in het dorp verbleef, was deze stuk en niet meer te gebruiken voor patiëntenvervoer. Het ontbreken van ziekenvervoer was in 2007 een aanleiding om Stichting GiGha op te richten.

Nieuws
Bestuurleden Anouk en Annelies bezochten Ghana in de zomer van 2011. Zij zagen er goed gebruik gemaakt wordt van de pick-up. De auto verkeert in goede staat en wordt goed onderhouden. Dr. Timothy kan ernstig zieke patiënten vervoeren, huisbezoeken doen en medische zorg in omliggende dorpen verlenen.

Hier ziet u de oude en nieuwe ziekenauto, een impressie van het KHC en dr. Timothy Nakoja.

{gallery}ziekenauto{/gallery}