Ziekenauto Kpandai

Een van de eerste projecten van Stichting GiGha was de aanschaf van een pick-up in 2009. De auto doet dienst als ambulance voor het Kpandai Health Center. In 2016 heeft Stichting GiGha bij gedragen aan groot onderhoud van de pick-up, zodat die weer even mee kan.

De ziekenauto is van groot belang om patiënten in afgelegen gebieden te bezoeken. Maar ook voor patiënten die complexe behandelingen nodig hebben in een ziekenhuis in de grote stad, is een ziekenauto nodig. In 2009 was dit nog belangrijker. Op dat moment konden in Kpandai geen operaties worden uitgevoerd. Inmiddels is er met hulp van Stichting GiGha een arts en een operatiekamer in Kpandai, waardoor spoedoperaties als blindedarmontsteking of een keizersnede kunnen worden gedaan. Voor complexere behandeling moet worden doorverwezen naar grote steden. Daarvoor is ziekenvervoer nodig.

De wegen naar de betere ziekenhuizen zijn (vooral in het regenseizoen) erg slecht en vaak is er geen ander transport beschikbaar. Het academisch ziekenhuis in Tamale ligt 5 uur rijden verderop. Het ontbreken van ziekenvervoer was in 2007 een aanleiding om Stichting GiGha op te richten. In 2009 was de ziekenauto in gebruik genomen.