Digitalisering Kpandai Hospital

Het Kpandai Hospital werkt met papieren dossiermappen voor al hun patiënten. In het archief liggen nu ca. 15.000 dossiers opgeslagen. Iedere dag komen er meer bij. Daardoor wordt het lastig om het overzicht te bewaren. Om de behandelingen te declareren bij de zorgverzekering worden de gegevens handmatig overgenomen in de computer. Dit kost heel veel tijd en mankracht. Als dossier kwijtraken, is dat gevaarlijk voor patiënten. En als er fouten in de declaraties bij de zorgverzekering sluipen, wordt er niet uitbetaald. Kpandai Hospital wil daarom graag digitaliseren, in samenwerking met Stichting GiGha en de nationale zorgverzekering NHIS. Daarmee gaan we komende maanden aan de slag!

Dit is voorlopig ons laatste project in Kpandai Hospital. Natuurlijk is er nog héél veel te wensen over... het ziekenhuis heeft echt veel minder faciliteiten dan wij gewend zijn. Maar na de digitalisering vertrouwen we erop dat het ziekenhuis zelf de eigen verbetering goed ter hand kan nemen.

Kpandai Hospital: de stand van zaken

We hebben de afgelopen 10 jaar intensief met het Kpandai Health Center samengewerkt. We kochten een ziekenauto, later een generator en een bloedkoelkast en we ondersteunden de opleiding van een dokter. Langzaam startten we met het opzetten van een operatiekamer, geen eenvoudige klus. Een aantal jaar geleden leidde dat ertoe dat we mogen spreken van Kpandai Hospital! Door de komst van de woningen voor medisch personeel, werd goed opgeleid personeel aangetrokken. In de afgelopen twee jaar is de operatiekamer helemaal voltooid. Er staan operatielampen, een operatietafel, een anesthesiemachine en nog veel meer.. bijna alles mogelijk gemaakt door GiGha. Bijna dagelijks vinden operaties plaats. Vaak gaat het om keizersnedes, soms om blindedarmontstekingen of hernia’s en andere zaken. We hebben met eigen ogen gezien hoe het werk van Kpandai Hospital en Stichting GiGha levens van moeders en baby’s redt.

Tien jaar geleden richtten we Stichting GiGha op omdat we vonden dat we moesten proberen om de gezondheidszorg op een basisniveau te krijgen, zodat er geen moeders en kinderen meer hoefden te sterven aan ziektes of complicaties die goed te behandelen zijn. Dat prachtige doel is nu behaald.