Slangenserums in Koni

Kpandai heeft een regiofunctie. In de wijde omgeving liggen kleine dorpjes, waar vaak geen stroom is en mensen wonen in kleihutten. Op 5 uur rijden van Kpandai ligt zo’n dorpje, Koni. De Evangelical Church of Ghana heeft in dit dorp een klein dokterspostje gesticht. Het stelt niet veel voor: een instortend gebouw en één verpleegkundige, maar voor de bewoners van Koni is het alles wat er is.

De komende jaren willen we werken aan de verbetering van de gezondheidszorg in Koni. Eén van de eerste prioriteiten was voor ons de behandeling van slangenbeten. In 2017 overleden er 5 mensen in Koni, omdat slangenserums niet (op tijd) beschikbaar waren. De serums zijn duur en voor de behandeling van een beet zijn wel 3 tot 10 injecties nodig. Doordat niet iedereen verzekerd is, wordt niet elke behandeling vergoed, en zo kwam het dokterspostje regelmatig zonder serums te zitten.

Met uw steun is in december 2018 een voorraad slangenserums aangeschaft, zodat mensen niet meer hoeven te overlijden aan een slangenbeet omdat er geen behandeling is.