Operatiekamer Kpandai Health Center

Stichting GiGha heeft gedurende jaren stap voor stap gewerkt aan de realisatie van een operatiekamer in het Kpandai Health Center. In 2017 werd de eerste operatie uitgevoerd: een spoed-keizersnede. Sindsdien zijn vele levensreddende operaties uitgevoerd.

Stichting GiGha en dokter Joe Sonlaar hadden samen de droom om van het Kpandai Health Center een volwaardig ziekenhuis te maken. Dat is inmiddels een feit, we spreken tegenwoordig van Kpandai Hospital!

Een belangrijk onderdeel hiervoor was de inrichting van een operatiekamer. In de loop der jaren heeft Stichting GiGha de benodigde apparatuur en andere voorzieningen bij elkaar gespaard. Er is een anesthesiemachine gekocht, een operatiebed, een afzuigmachine voor bloed, een microscoop en veel operatie-instrumenten. Ook hebben we bijgedragen aan de bouw van de operatiekamer zelf. Het ziekenhuis heeft hier zelf ook in kunnen investeren.

Met de realisatie van de operatiekamer kunnen kleine operaties en spoedingrepen gedaan worden. Dokter Joe voert veel keizersnedes uit, zodat vrouwen tijdens de bevalling niet meer over de slechte wegen naar andere ziekenhuizen vervoerd hoeven te worden, met alle risico's vandien. Ook worden onder andere hernia's en blindedarmontstekingen verholpen.