Junior High School Kpandai

Het Junior High School-project (Gha Na Kpandai) ontstond in februari 2006 onder een groepje jongeren uit de Zuidhovenkerk in Dordrecht. Met de bouw van school beschikt Kpandai sinds 2008 ook over voortgezet onderwijs.

Dit is het eerste project dat in samenwerking met de partnerorganisatie Evangelical Church of Ghana (ECG) gerealiseerd is. Het eerste contact hiervoor werd in 2006 gelegd. Pastor Daniel Gbande was projectleider namens de ECG.

Doel: samen bouwen aan de verbetering van de fysieke leeromgeving in Kpandai en het vergroten van de betrokkenheid van de bewoners, door het realiseren van ruimte voor middelbaar onderwijs in Kpandai.

De groep van 33 jongeren ging op 26 juli 2007 naar Kpandai om daar bij te dragen aan de bouw van drie klaslokalen, ruimte voor de staf, een bibliotheek, een kleine opslagruimte en een kantoorruimte. Gedurende twee weken verbleven zij in het dorp Kpandai. Naast de bouw heeft de groep diverse kinderactiviteiten georganiseerd. Door middel van voetbalwedstrijden en de Hollandse Avond werd het contact gelegd met de plaatselijke jongeren. In de derde week was er ruimte om de hoogtepunten van het land te bekijken.

Kosten
De groep heeft voor het project € 25.000,- bij elkaar gespaard door giften en diverse acties als: taarten bakken, toiletpapier verkopen, auto’s wassen, winkelkarren ophalen en een sponsorfietstocht. De opbrengst van deze acties werd door de Stichting Wilde Ganzen met een factor van 1,7 verdubbeld. Voor alle reis- en verblijfskosten is subsidie aangevraagd bij het jongerenprogramma Xplore, dit was een onderdeel van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. In totaal is er €37.500 opgehaald, genoeg om de school geheel te bekostigen.

Update najaar 2018
De school draait erg goed. Helaas is er een tekort aan lokalen. Ook is er behoefte aan beter getraind personeel. Op de korte termijn wil Stichting GiGha starten met een nieuw project:

De sponsoring van ICT-teacher Innocent. Hij geeft al jaren ICT-les aan de kinderen van de Don Theoboldschool. Hij doet dit vrijwillig, tegen een kleine vergoeding en zonder opleiding.

Er is een contract gesloten tussen de Don Theoboldschool, Innocent Klade en Stichting GiGha. Innocent zal in twee jaar de lerarenopleiding volgen, gesponsord door GiGha. Zodra Innocent bevoegd is, keert hij terug naar de Don Theoboldschool. Het doel: verhogen van de onderwijskwaliteit.