Elektriciteit voor het ziekenhuis in Kpandai

Het Kpandai Health Center had behoefte aan een generator, zodat er altijd elektriciteit is voor bijvoorbeeld levensreddende bloedtransfusies en tijdens operatie. Dankzij het Nederlands Albert Schweitzerfonds is dit in 2011 realiteit geworden.

In Kpandai valt de stroom geregeld uit. Een generator is voor het ziekenhuis heel belangrijk, zodat tijdens een operatie alles door kan gaan of om bijvoorbeeld donorbloed goed te bewaren. De kliniek had een generator, die het na jaren had begeven. Met een nieuwe generator heeft het KHC naar verwachting weer ‘energie’ voor minstens 10 jaar.

In samenwerking met het Nederlands Albert Schweitzerfonds kon het Kpandai Health Center een generator aanschaffen. Stichting GiGha heeft de kliniek in contact gebracht met dit fonds, dat kleinschalige, lokale gezondheidszorgprojecten in Afrika steunt. Operaties waarbij stroom nodig is, kunnen nu veilig uitgevoerd worden.