Energy for Kpandai

Het KHC had behoefte aan een generator, zodat er altijd electriciteit is voor bijvoorbeeld levensreddende bloedtransfusies. Dankzij het Nederlands Albert Schweitzerfonds, die de nieuwe generator heeft gefinancieerd, is dit realiteit geworden.

In Kpandai valt de stroom geregeld uit. Een generator is voor het ziekenhuis heel belangrijk om bepaalde medische handelingen te doen, zoals het geven van levensreddende bloedtransfusies en het diagnosticeren van malaria. Daar zijn instrumenten voor, maar die hebben wel stroom nodig!

In september 2011 heeft personeel van het Kpandai Health Center (KHC) uit eigen zak een bloedkoelkast betaald!
De oude generator van het KHC heeft jaren dienst gedaan. Helaas is deze nu defect en niet te repareren. Met een nieuwe generator heeft het KHC naar verwachting weer ‘energie’ voor minstens 10 jaar.

In samenwerking met het Nederlands Albert Schweitzerfonds kon het KHC een generator aanschaffen! Stichting GiGha heeft het KHC in contact gebracht met dit fonds, dat microgiften schenkt aan kleinschalige, lokale gezondheidszorgprojecten in Afrika. Operaties waarbij stroom nodig is, kunnen nu veilig uitgevoerd worden.

Het KHC draagt hiermee ook nog eens bij aan de milleniumdoelen die in 2000 door de Verenigde Naties zijn vastgesteld:
- doel nr. 4: in 2015 is de kindsterfte sterk afgenomen;
- doel nr. 5: in 2015 sterven er minder vrouwen door zwangerschap;
- doel nr. 6: in 2015 is de verspreiding van ziekten als aids en malaria gestopt.

Dit filmpje uit geeft een indruk van de situatie in het KHC in 2008. Inmiddels is er gelukkig al veel vebeterd.
{youtube}Cz16PVHj-5g{/youtube}