Bloedtransfusies

Goed nieuws uit Ghana! Deze zomer heeft het Kpandai Health Centerpersoneel uit eigen zak een bloedkoelkast aangeschaft. Er kunnen nu eindelijk bloedtransfusies plaatsvinden.

De medewerkers van het KHC hebben zoveel baat bij een bloedkoelkast, dat zij deze in september 2011 uit eigen zak hebben betaald. Bloedtransfusies en het diagnosticeren van malaria en andere ziekten met de nieuwe microscoop die in augustus 2011 is aangeschaft, zijn hierdoor mogelijk.

Een transfusie kan van levensbelang zijn in geval van ernstige malaria. Het eerste patiëntje dat hiermee geholpen werd, voelde zich na de behandeling meteen een stuk beter (zie de foto's). Joseph Sonlaar, onze arts in opleiding, mailde ons: “Ik heb vandaag bij vijf patiënten een levensreddende bloedtransfusie toegediend. Ik ben opgelucht dat we deze grote stap hebben kunnen maken. De behoefte aan een generator is nu groter dan ooit. De medewerkers maken zich zorgen, er is nu eenmaal geen onmiddellijke oplossing. We waarderen jullie steun."

{gallery}Energy{/gallery}