Sponsoring arts in opleiding

Stichting GiGha sponsorde de opleiding van een arts voor het Kpandai Hospital

Van 2009 tot 2015 heeft Stichting GiGha geneeskundestudent Joe Sonlaar gesponsord om een opleiding tot arts te kunnen volgen. Sinds 2015 werkt dokter Joe als arts in Kpandai. Dit heeft tot nu toe vele levens gered en het heeft mede geleid tot de ontwikkeling van Kpandai Health Center naar Kpandai Hospital.

Het Kpandai Health Center had één basisarts in dienst, Timothy Nakoja. Hij werkte al tientallen jaren in de kliniek en zette zich met hart en ziel in voor de patiënten. Op het moment dat dr. Timothy met pensioen zou gaan, zou er geen opvolger zijn. Ook was er al langer behoefte aan een dokter met een betere opleiding, die gekwalificeerd zou zijn om kleine operaties uit te voeren. Met een gemiddelde van 110 bezoekende patiënten per dag was een arts in de kliniek hard nodig. Vrouwen met complicaties bij de zwangerschap konden niet worden geholpen. Een nieuwe arts was niet zomaar gevonden. Veel artsen zijn niet bereid om op het achtergebleven platteland van Ghana te werken, in een kliniek die niet de voorzieningen van een ziekenhuis in de stad heeft.

Dokter Joe was bereid om dit wél te doen. Het was zijn ambitie om de kliniek in korte tijd te ontwikkelen tot een volwaardig ziekenhuis, in samenwerking met Stichting GiGha. De geneeskunde-opleiding aan het Tamale Teaching Hospital kost echter veel geld. Dokter Joe heeft daarnaast ook een gezin. Daarom heeft Stichting GiGha besloten om de opleiding van dokter Joe te sponsoren.