Projecten

Zowel de basisschool als de Junior High School draaien erg goed in Kpandai. Zo goed zelfs, dat er een dringend tekort is aan uitbreiding van lokalen. Dat is een groot project dat ook de nodige kosten met zich mee zal brengen. Helaas kunnen we daar op de korte termijn nog niets mee doen. Maar we willen de school wel graag helpen. Daarom willen we in 2019 nieuwe schoolbankjes aanschaffen. Een bankje kost 15 euro en is direct ook een bureautje. Een project wat ook zeker Nederlandse schoolkinderen zou aanspreken. Het lijkt ons erg leuk als we dit project kunnen koppelen aan een (basis)school. Tips zijn zeer welkom!

In het kleine dorpje Koni is één dokterspostje, in een vervallen gebouw met te weinig personeel. Stichting GiGha wil werken aan de verbetering van de gezondheidszorg voor de mensen in Koni. Een eerste stap was de aanschaf van slangenserums.

Als tweede willen we de kliniek helpen om elektriciteit te krijgen, door de aankoop van zonnepanelen. Hiervoor willen we in 2019 sparen! Zonnepanelen zijn belangrijk, omdat Koni nauwelijks elektriciteitsvoorzieningen heeft. Het dorp ligt erg afgelegen.

Het Kpandai Hospital werkt met papieren dossiermappen voor al hun patiënten. In het archief liggen nu ca. 15.000 dossiers opgeslagen. Iedere dag komen er meer bij. Daardoor wordt het lastig om het overzicht te bewaren. Om de behandelingen te declareren bij de zorgverzekering worden de gegevens handmatig overgenomen in de computer. Dit kost heel veel tijd en mankracht. Als dossier kwijtraken, is dat gevaarlijk voor patiënten. En als er fouten in de declaraties bij de zorgverzekering sluipen, wordt er niet uitbetaald. Kpandai Hospital wil daarom graag digitaliseren, in samenwerking met Stichting GiGha en de nationale zorgverzekering NHIS. Ondertussen is het systeem aangeschaft en in gebruik genomen!

Kpandai heeft een regiofunctie. In de wijde omgeving liggen kleine dorpjes, waar vaak geen stroom is en mensen wonen in kleihutten. Op 5 uur rijden van Kpandai ligt zo’n dorpje, Koni. De Evangelical Church of Ghana heeft in dit dorp een klein dokterspostje gesticht. Het stelt niet veel voor: een instortend gebouw en één verpleegkundige, maar voor de bewoners van Koni is het alles wat er is.

De mensen die wel eens mee geweest zijn naar Kpandai, kennen ‘m misschien nog wel: ICT-teacher Innocent. Hij geeft al jaren ICT-les aan de kinderen van de Don Theoboldschool. Hij doet dit vrijwillig, tegen een kleine vergoeding en zonder opleiding.

Stichting GiGha heeft gedurende jaren stap voor stap gewerkt aan de realisatie van een operatiekamer in het Kpandai Health Center. In 2017 werd de eerste operatie uitgevoerd: een spoed-keizersnede. Sindsdien zijn vele levensreddende operaties uitgevoerd.

Het Junior High School-project (Gha Na Kpandai) ontstond in februari 2006 onder een groepje jongeren uit de Zuidhovenkerk in Dordrecht. Met de bouw van school beschikt Kpandai sinds 2008 ook over voortgezet onderwijs.

Het Kpandai Health Center had behoefte aan een generator, zodat er altijd elektriciteit is voor bijvoorbeeld levensreddende bloedtransfusies en tijdens operatie. Dankzij het Nederlands Albert Schweitzerfonds is dit in 2011 realiteit geworden.

In 2011 heeft Stichting GiGha een bloedkoelkast voor het Kpandai Health Center gefinancierd.

Stichting GiGha startte in 2011 het project Huisvesting voor medisch personeel van het Kpandai Health Center.

Stichting GiGha sponsorde de opleiding van een arts voor het Kpandai Hospital

In 2008 heeft Stichting GiGha bijgedragen aan de bouw van een kleuterschool in het vissersdorp Nkanchina.