Onze missie

De doelstelling van Stichting GiGha is het verbeteren van de levensstandaard in het district Kpandai, in de Northern Region van Ghana. Wij doen dat door te investeren in projecten die de kwaliteit van gezondheidszorg en onderwijs verhogen.

De stichting werkt hiervoor samen met de Relief and Development Services van de lokale ECG (Evangelical Church Ghana). Dit is een organisatie die ontwikkelingsprojecten over heel Ghana uitvoert. Zij richten zich voornamelijk op onderwijs en gezondheidszorg in rurale gebieden van Ghana. In de regio Kpandai werken we samen met een team van lokale mensen, dat projectaanvragen doet op basis van de behoefte in Kpandai en de uitvoering van de projecten coördineert.

In Nederland is ons doel het verbreden en versterken van het draagvlak van ontwikkelingssamenwerking, voornamelijk onder jongeren.

Het ontstaan van Stichting GiGha

Stichting GiGha werd in 2008 opgericht. Het was het gevolg van een vrijwilligersproject van een groep Dordtse jongeren in Kpandai Ghana, de projectgroep GhaNa Kpandai. Zij zamelden geld in voor de bouw van een Junior High School en reisden af naar Ghana om drie weken mee te helpen met de bouw. Tijdens dit bezoek werd duidelijk dat er in de regio grote achterstanden waren in de gezondheidszorg en het onderwijs. De lage standaard maakte zo'n indruk, dat een aantal van de projectgroepleden een stichting oprichtten. Inmiddels is er heel veel bereikt. We werken nog steeds aan het verbeteren van gezondheidszorg en onderwijs in Kpandai, en inmiddels ook in de wijdere omgeving.

Onze pluspunten

• 1

1.     Stichting GiGha werkt samen met de locale bevolking in Kpandai. Hierdoor komt de vraag naar projecten uit hen voort en niet vanuit ons Westerse perspectief.

2.

• 2

SStichting GiGha is een club relatief jonge, gedreven professionals, die het werk voor de Stichting op vrijwillige basis doet.

• 3

Van donaties gaat maar liefst 97% naar de projecten van GiGha