Internationale prijs NHIS voor Ghana

13-03-2011

Internationale prijs NHIS voor Ghana

VN prijst nieuwe ziektekostenverzekeringstelsel

Award NHISGoed nieuws voor Ghana en voor ons! De Ghanezen hebben in 2011 een belangrijke prijs gekregen van de Verenigde Naties voor het nieuwe ziektekostenverzekeringstelsel (NHIS, National Health Insurance Scheme). De felbegeerde prijs, de South-South Coöperation Excellence Award, is hen toegekend door het UNDP (United Nations Development Programme) en de WHO (World Health Organization).

Het (relatief) nieuwe ziektekostenstelsel is in 2003 opgezet door de regering van Ghana met als doel alle Ghanezen van basiszorg te voorzien. Ghanezen die geen geld hebben om de zorgpremie te betalen zijn door dit nieuwe systeem tóch verzekerd waardoor iedereen toegang heeft tot goede gezondheidszorg. Inmiddels hebben rond de 15 miljoen inwoners de formulieren ingevuld, dit is ruim 75% van de bevolking. Het is het streven van de overheid om iedere inwoner in te schrijven in het nieuwe systeem.

Bij de officiële uitreiking van de prijs te Geneve werd het systeem geprezen om zijn succes tot nu toe en de goede verwachtingen die het systeem schept voor de toekomst. De UNDP en WHO zijn enthousiast over het Ghanese systeem dat de toegang tot medische zorg met name voor de armen heeft verbeterd. Daarnaast werd Ghana tijdens de officiële uitreiking te Genève een voorbeeld voor andere ontwikkelingslanden genoemd.

Dit geeft Stichting GiGha natuurlijk een nieuwe boost om verder te investeren in gezondheidzorg! Een ieder kan nu zorg ontvangen. Het is nu zaak voor Stichting GiGha om, samen met de Ghanese overheid, de kwaliteit en toegankelijkheid van het systeem te verbeteren. En bijvoorbeeld om te zorgen voor meer gekwalificeerd personeel, want in de Northern Region waar Kpandai bij hoort werken op dit moment 35 artsen (Medical Officers). Op een populatie van 2,334,540 personen houdt dit in: 1 dokter op de 66 701 personen...(in Nederland is er 1 dokter voor 320 inwoners). *

source
The Health Sector in Ghana , Facts and Figures, 2009 , Ghana Health Service (http://www.ghanahealthservice.org/)